Onderzoek informatiebehoeften

27 november 2024
Afbeelding man en dochter schrijven

Wij hebben u in september 2024 uitgenodigd om mee te doen aan het onderzoek naar uw informatiebehoefte. Bedankt voor uw deelname hieraan!

Reden van het onderzoek

Welke communicatiekanalen uw voorkeur hebben en aanzetten tot actie waren belangrijke onderdelen van het onderzoek. Net als uw kennis over de nieuwe regels van pensioen. Met uw antwoorden hebben we inzicht gekregen in uw bewustzijn, houding en kennis ten aanzien van het pensioen. Met de opgedane kennis kunnen wij u en onze andere deelnemers straks nog beter informeren.

Belangrijke conclusies: pensioenbewustzijn, houding en kennis

  • Het grootste deel van de deelnemers, 59% is gemiddeld pensioenbewust. De overige deelnemers zijn ongeveer even vaak laag pensioenbewust als hoog pensioenbewust.
  • Bij een hogere leeftijd en inkomen zien we een hoger pensioenbewustzijn.
  • Actieven (nu in dienst) zijn de minst pensioenbewuste groep, gepensioneerden het meest bewust. De pensioenkennis bij actieven is wel groter dan bij andere groepen.
  • Een ‘negatieve’ houding heeft de overhand. Waakzaam, onzeker of bezorgd is vaker aangegeven door jongeren en lagere inkomens. We zien ook dat 29% aangeeft geïnteresseerd te zijn (‘positieve’ houding)
  • Ruim één derde van de deelnemers heeft een hoge pensioenkennis. Maar veel deelnemers zijn niet bekend met kenmerken van de nieuwe pensioenregeling.

Uw communicatievoorkeuren

  • De huidige informatiekanalen, de digitale nieuwsbrief en Mijn Pensioen hebben duidelijk uw voorkeur wanneer we vragen hoe u communicatie wenst te ontvangen.
  • Daarnaast zien we vooral bij de jongere deelnemers een opvallende voorkeur voor animaties.
  • Over het algemeen willen de meeste deelnemers informatie lezen (78%), 34% geeft aan te willen kijken naar informatie.

Hoe vaak wilt u van ons horen?

  • Over het algemeen bent u tevreden over de frequentie van de verschillende communicatiekanalen. Voor geen enkel communicatiekanaal geeft een meerderheid van deelnemers aan dat de frequentie te hoog is.
  • Animaties en vlogs wenst u meer te zien (resp. 54% en 41% van de deelnemers geven dit aan).
  • Ook geeft een substantieel deel van de deelnemers aan meer intranetberichten vanuit de werkgever (24%) en meer webinars (15%) te wensen.

Wanneer komt u in actie?

  • U geeft aan het meest waarschijnlijk actie te ondernemen (74% waarschijnlijk of zeer waarschijnlijk) als u een e-mail krijgt met een verzoek tot actie én met een deadline.
  • Ook het ontvangen van meldingen dat er een bericht klaarstaat op Mijn Pensioen heeft voor veel deelnemers een voorkeur (61% waarschijnlijk of zeer waarschijnlijk). Dit laatste geldt met name voor de oudere deelnemers.

Het vervolg

We laten onze communicatieplannen in aanloop naar onze nieuwe pensioenregeling aansluiten bij uw informatiebehoefte. Met dit onderzoek hebben we een beter beeld gekregen van welke communicatie werkt, voor welke groepen deelnemers dat geldt en waar bijsturen gewenst is.

Zo kijken we naar gerichter communiceren naar specifieke doelgroepen (denk aan jongeren, lagere inkomens vrouwen en actieven) en specifiek naar het vergroten van de kennis en begrip van het nieuwe stelsel en de eigen toekomstige situatie. Door een combinatie van het aanbieden van te lezen, te bekijken en te ervaren informatie hopen we de effectiviteit van onze communicatie te verhogen.

We kijken er naar uit u nog beter te informeren, mee te nemen, te motiveren en in actie te laten komen voor uw pensioen nu en in de toekomst.

Feedback