Financiële situatie

Wilt u weten hoe ons pensioenfonds er financieel voor staat? Kijk dan naar onze dekkingsgraad.

Een dekkingsgraad toont onze financiële gezondheid

De dekkingsgraad is het percentage dat de verhouding weergeeft tussen het vermogen en de verplichtingen (toegezegde pensioenen). Is deze dekkingsgraad 100%? Dan heeft het pensioenfonds precies genoeg geld in kas om alle huidige en toekomstige pensioenen te betalen. Hoe hoger de dekkingsgraad, hoe beter een pensioenfonds er financieel voor staat. Er zijn verschillende soorten dekkingsgraden. De belangrijkste is de beleidsdekkingsgraad.

beleidsdekkingsgraad-maand-332x332
Beleidsdekkingsgraad - maand
verloop-dekkingsgraden-jaar-332x332
Verloop dekkingsgraden - jaar
3-beleggingsresultaten-kwartaal-332x332
Beleggingsresultaten - kwartaal

We zorgen goed voor uw pensioen

SBZ Pensioen belegt bijvoorbeeld op een maatschappelijk verantwoorde manier. Ook zijn we open over wat we met uw geld doen. Daarover leest u hieronder meer.

Begrippen financiële situatie en dekkingsgraad

Deze begrippen zijn belangrijk om te weten bij het lezen van berichten over de financiële situatie van SBZ Pensioen.

Beleidsdekkingsgraad

De overheid formuleerde nieuwe financiële ‘spelregels’ voor pensioenfondsen. Dit nieuwe Financieel Toetsingskader (nFTK) ging in op 1 januari 2015. Uit dit FTK komt het begrip ‘beleidsdekkingsgraad’. De beleidsdekkingsgraad is gebaseerd op het gemiddelde van de dekkingsgraden over de afgelopen 12 maanden. Deze dekkingsgraad speelt een belangrijke rol binnen het nieuwe FTK en binnen het toezicht door De Nederlandsche Bank. Daarom gebruikt SBZ Pensioen deze dekkingsgraad ook bij het vaststellen van de premie en bij het beslissen over een eventuele verhoging van de pensioenen (de zogenoemde toeslag).

Actuele dekkingsgraad

De dekkingsgraad op basis van de zogenoemde Ultimate Forward Rate (UFR) is de actuele dekkingsgraad. Deze rente is voor looptijden tot en met 30 jaar gelijk aan de actuele marktrente. Voor langere looptijden beweegt deze rente naar een lange termijn gemiddelde rente (een historie van 120 maanden). Bij verplichtingen langer dan 30 jaar geeft het verloop van de actuele dekkingsgraad een stabieler beeld.

Vereiste dekkingsgraad rekening houdend met het beleggingsrisico

De vereiste dekkingsgraad is het vermogen dat het pensioenfonds nodig heeft op grond van vooral het gevoerde beleggingsbeleid. De vereiste dekkingsgraad bestaat uit alle pensioenverplichtingen van het fonds (de pensioenen die we nu en in de toekomst moeten betalen) verhoogd met de benodigde (beleggings)buffers. Is de beleidsdekkingsgraad lager dan de vereiste dekkingsgraad? Dan is er sprake van een reservetekort.

Minimaal vereiste dekkingsgraad

De minimaal vereiste eigen dekkingsgraad is de ondergrens aan de financiële gezondheid van een pensioenfonds. De minimaal vereiste dekkingsgraad is ongeveer 104,4%. Is de beleidsdekkingsgraad lager dan dit minimaal vereiste vermogen? Dan is er sprake van dekkingstekort.

Grens voor waardeoverdracht

Onder deze grens (100%) mag SBZ Pensioen uw pensioen niet overdragen naar een andere partij en ook geen pensioen overnemen van een andere partij.

Grens voor toeslagverlening

Tot een beleidsdekkingsgraad van 110% mag SBZ Pensioen geen toeslag verlenen. Hoe hoger de beleidsdekkingsgraad boven de 110%, hoe meer van de inflatie SBZ Pensioen mag compenseren. Bij een dekkingsgraad van circa 125% kan het bestuur van het pensioenfonds besluiten om volledige toeslagverlening plaats te laten vinden. Toeslagverlening is geen automatisme, maar een voorwaardelijk recht.

Verhoging van pensioen

Kostentransparantie

Voor de uitvoering van de pensioenregeling maakt SBZ Pensioen kosten. Ook het vermogensbeheer kost geld. SBZ Pensioen vindt het belangrijk om open te zijn over deze kosten. Ze zijn namelijk direct van invloed op de waarde van het pensioen.

SBZ Pensioen bekijkt periodiek of de kosten die per deelnemer worden gemaakt overeenkomen met de kosten van vergelijkbare pensioenfondsen.

Kosten voor uitvoering van de pensioenregeling

De kosten voor de uitvoering van de pensioenregeling houden onder meer verband met het voeren van een pensioenadministratie, het innen van premies, het uitkeren van pensioenen en de communicatie met de deelnemers. In 2023 waren de totale kosten van het pensioenbeheer circa € 4,2 miljoen (2022 ook € 4,2 miljoen). Omgerekend is dat € 210,- (2022 € 214,-) inclusief kosten in verband met voorbereiding op de Wtp (Wet toekomst pensioenen) (€ 199,- exclusief externe kosten) per deelnemer en pensioengerechtigde (dat totale aantal is gestegen in 2023).

Kosten voor vermogensbeheer

De uitvoeringskosten van het vermogensbeheer (ex transactiekosten) voor de Middelloonregeling waren in 2023 0,593% van het beheerd vermogen (2022 0,791%). De kosten voor het vermogensbeheer zijn hoger dan bij sommige andere pensioenfondsen. Dit komt omdat wij niet passief een index volgen maar actief op zoek gaan naar de beste beleggingen. Voor de Beschikbarepremieregeling en Nettopensioenregeling waren de uitvoeringskosten (ex transactiekosten) in 2023 0,269% (2022 0,319%).

Transactiekosten

De transactiekosten zijn de kosten die gemaakt worden om de effectentransactie tot stand te brengen en uit te voeren. De transactiekosten waren (naar schatting) in 2023: 0,064% (2022: 0,128%) van het gemiddeld belegd vermogen in de Middelloonregeling en voor de Beschikbarepremieregeling en Nettopensioenregeling 0,226% in 2023 (2022 0,231%) van het hiervoor gemiddeld belegd vermogen. De omschrijving van deze regelingen vindt u bij de pensioenregelingen. De vaststelling van transactiekosten is complex. Ze zijn namelijk vaak onderdeel van de koers- of prijsvorming. Hierdoor zijn ze niet direct herkenbaar als kosten. Van deze kosten is een inschatting gemaakt op basis van geldende transactiekosten per soort belegging en de omzet in de betreffende beleggingscategorie.
Financieel crisisplan

Alle pensioenfondsen in Nederland hebben een financieel crisisplan. Ook wij. De maatregelen die hierin staan, kunnen invloed hebben op uw pensioen. Daarom vatten we ons crisisplan kort voor u samen.

Wat is een financieel crisisplan?

Bevindt ons pensioenfonds zich in een crisissituatie dan staat in ons crisisplan welke maatregelen we kunnen inzetten èn wat het effect van deze maatregelen is.

Wanneer spreken we van een crisis?

We spreken van een crisis wanneer ons pensioenfonds niet meer zonder extra maatregelen onze dekkingsgraad kan herstellen. Als onze dekkingsgraad te laag is, krijgen wij van De Nederlandsche Bank tijd om te herstellen. Lukt dat niet binnen de wettelijke termijn, dan zijn er extra maatregelen nodig. In dat geval spreken we van een crisis.

Bij welke dekkingsgraad moet het pensioenfonds maatregelen nemen?

Dat hangt van een aantal factoren af, zoals de stand van de rente en de opbrengst van onze beleggingen.

Welke maatregelen kunnen we nemen?

We kunnen op verschillende manieren ingrijpen:

  • We verkleinen de risico’s door anders te gaan beleggen
    Een deel van ons pensioen wordt betaald uit beleggingsopbrengsten. Is er een financiële crisis? Dan kunnen we ons beleggingsbeleid aanpassen.
  • We verhogen de pensioenen niet of slecht gedeeltelijk
    Als pensioenfonds willen we de pensioenen graag ieder jaar verhogen. De prijzen en lonen stijgen immers ook. In de tijd van een financiële crisis kan het fonds de pensioenen niet of maar deels verhogen.
  • We verhogen de pensioenpremie
    U betaalt elke maand pensioenpremie. Uw werkgever houdt deze premie in op uw loon. Zelf betaalt uw werkgever ook een deel van de premie. Het fonds kan in overleg met sociale partners besluiten de premie te verhogen.
  • We versoberen de pensioenregeling
    U bouwt dan bijvoorbeeld minder pensioen op per jaar.
  • We kunnen de pensioenen verlagen
    We doen dat alleen als het echt niet anders kan.

Welke maatregelen we inzetten, hangt af van de situatie. We houden zo veel als mogelijk rekening met de evenwichtige belangen van (voormalige) deelnemers, pensioengerechtigden en werkgevers.

Wat is het verschil tussen een financieel crisisplan en een herstelplan?

Het financieel crisisplan is niet hetzelfde als een herstelplan. Een herstelplan gaat alleen over hoe we de dekkingsgraad weer op peil brengen als die onder een kritische grens komt. Een financieel crisisplan is breder. Het gaat ook over situaties waarbij een herstelplan niet nodig is.

Wilt u op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen?

Op deze website leest u altijd het laatste nieuws. Wilt u het hele crisisplan lezen? Dat vindt u in de bijlage van de ABTN (pdf).

Feedback